Thursday, February 28

الاخوان الخرعين اللي مش منتحرين

قياديون في الإخوان: لن نخوض الانتخابات الرئاسية المصرية حتى لو حصلنا على الشروط القانونية

القاهرة: عبد الستار إبراهيم وعبده زينة

بينما أكدت جماعة الإخوان المسلمين في مصر أمس أنها لن تخوض الانتخابات الرئاسية «حتى لو حصلت على النصاب القانوني للترشح قبل عام 2011»، موضحة على لسان نائب مرشدها العام، الدكتور محمد حبيب، أن «ما يهم الإخوان في المرحلة الراهنة هو العمل مع الجماهير لتكون قادرة على التغيير، واختيار من تريده لحكم البلاد بإرادتها»، قال أحد أعضاء كتلتها النيابية في البرلمان، النائب صبري عامر: لا نريد الرئاسة ولسنا مستعدين لها معتبرا من يخوضها «انتحارياً».

وحول التخوف من اقتراب الجماعة من تحقيق ثاني شرط من ثلاثة شروط دستورية للدفع بمرشح لها لخوض أي انتخابات رئاسة مقبلة، حال فوزها بـ140 مقعداً في انتخابات المجالس المحلية المقرر لها شهر أبريل (نيسان) المقبل، قال «عامر» إن الإخوان لن يتقدموا لانتخابات رئاسة الجمهورية، و..«لسنا مستعدين لهذا الأمر، ولا نريده،
لأن مَن يتحمل مسؤولية البلد (مصر) في هذا الوضع، يكون منتحراً.... نحن، في هذه الفترة، نقف موقف المعارض المسالم الناصح..».

وعن السبب وراء إعلان الجماعة خوض الانتخابات المحلية إذا كانت لا ترغب في الوصول إلى الحكم، قال «عامر»: «سبب مساهمتنا في الانتخابات المحلية هو لأنه: لا يصح أن نترك الساحة».

ويخوض مرشحو الجماعة الانتخابات تحت لافتة «مرشحون مستقلون». وبدل تعديل دستوري اقترحه الرئيس المصري حسني مبارك عام 2005 وأُقرَّ في استفتاء عام، طرح نظام اختيار رئيس للبلاد من الاستفتاء على اسم واحد يختاره البرلمان، إلى المنافسة في انتخابات عامة من بين أكثر من مرشح. لكن جماعة الإخوان، التي لم توافق على صياغة التعديل في حينه، قالت إنه (التعديل) يضع شروطاً صعبة أمام المرشحين المستقلين الذين قد يرغبون في التقدم للمنافسة على منصب رئيس الدولة. وبحسب التعديل الدستوري فإن الإخوان، الذين فازوا بـ88 مقعداً في مجلس الشعب (المجلس الأول في البرلمان) الحالي يحتاجون، على الأقل، إلى تزكية من 140 من أعضاء المجالس المحلية في 10 محافظات (قد يحصلون عليها في انتخابات أبريل المقبل)، و25 عضواً بمجلس الشورى (المجلس الثاني في البرلمان، ولا يوجد لهم أي نائب فيه، وانتخاباته المقبلة عام 2010)، و65 عضواً في مجلس الشعب (وهو شرط متحقق حتى الآن).

نقلا عن جريدة الشرق الأوسط
.............................................

الله يخيبكوا يا بعدا! لما انتوا مش قد المسئولية وعارفين انكم متقدروش تصلحوا حال البلد ولا زفت, قارفينا ليه معاكم وعمالين تتكلموا عن حال البلد والديموقراطية والاصلاح والاسلام هو الحل والحجاب هو الحل لغاية ما طهقطونا في عيشتنا؟

نعم يا خويا؟ دوركم تقفوا موقف الناصح ولا موقف أحمد حلمي؟ إيه النطاعة دي؟ ناصح ايه؟ هتنصحوا مين ان شاء الله؟ تنصحونا احنا ولا تنصحوا النظام؟

آه يا شوية مرتزقة يا بتوع التلت الورقات.. منكم لله.. بوظتوا السياسة وبوظتوا الدين وبوظتوا سمعة المصريين

لما انتوا معندكوش حاجة تعملوها, ومستصعبين مشاكل البلد أوي وعارفين انكم ما تقدروش تحلوا حاجة.. لأ وكمان بالنسبالكم تحمل مسئولية مصر دا عمل انتحاري!!.. قارفينا ليه وداوشين دماغنا ليل نهار؟ طلعنا احنا اللي شعب وحش واخلاقه فاسدة ومش عارفين دينا ف الأخر؟ وانتوا بقى اولياء الله الصالحين؟ انتوا بقى الخلفاء غير الراشدين؟ تقعدوا توعظوا فينا وتفرقوا بينا بالفلاية بتاعتكم وخلاص؟ دا اللي ربنا قدركوا عليه؟

طب لما مسؤلية مصر صعبة أوي عليكم وعمل انتحاري, وانتوا طبعا خايفين على نفسكوا يا أمامير يا ننوس عين مامتك منك ليه.. أمال مين الانتحاري اللي هيتحمل مسؤلية البلد؟ أروح أنا طيب؟ هتسيبوني طيب؟ ولا هطلعوني كافرة وفاسدة ومنحلة وانتوا قعدين على دكة المتفرجين عشان تنصحوني يا حلوين؟

يخرب بيت كدة.. ويخرب بيت أبو الزمن الاسود اللي خلاكوا تتنططوا على رقبينا. دا ايه الهم دا يا ربي؟ فيه كدة ف الدنيا بالذمة؟ ناس متخاذلة وجبانة وقمة ف الانانية والاستغلال اللي ربنا خلقه, ويقولولك احنا المسلمين ومفيش مسلمين غيرنا.. اوعى يا كافر منك ليه عشان نحكمكم.. يلا ادونا اصواتكم يا بقر ف مجلس الشعب والمحليات والنقابات عشان نلبسكوا السلطانية ف الاخر ونطلعلكوا لسانا. صحيح ان لم تستح فافعل ما شئت. هأقول ايه؟ هي الندالة طبعكم ولا هتشتروه؟ دي ف دمكم لمؤاخذة

ما تتركوا الساحة للي قلبه ع البلد ومستعد ينتحر عشانها يا خرع منك له؟ ما تخلوا عندكوا شوية دم وتبطلوا مزايدة فارغة واستغلال للدين ياللي بتاكلوا على كل الموائد.. إشي تمويل بالجنيه, وإشي تمويل بالريال, وإشي تمويل بالدولار

دول عاملين فورتينة مع النظام كجزء من تسليك حالهم. اسمهم المفروض يكون "الاخوان المنتفعون".. عايزين أي حاجة يطلعوا بيها والسلام. عاملين زي الجراد. تمويل وتبرعات بالجنيه من الداخل, رضا.. تمويل بالريالات, قشطة.. تمويل بالدولارات, معدن.. امتيازات وتسهيلات من الحكومة, وماله.. صفقات واتفاقات مع النظام, عز الطلب.. صفقات مع المعارضة, ما يضرش.. شغل جلا جلا على المنظمات الدولية, يا عيني عليه.. واللستة طويلة, وأهو كله سبوبة ومصلحة

نفسي افهم السيد عاكف دا بيجيب بدله الشيك دي منين؟ هو البعيد بيشتغل ايه؟ يعني بياخد مرتب كام؟ ومنين؟ وف مقابل ايه؟ ف مقابل انه يعمل مؤمرات يعني ولا انه يطلع يغني علينا ف الفضائيات كل شوية؟ بجد عايزة اعرف ازاي الناس مش شايفة ان الجماعة المحظوظة دي عبارة عن عصابة؟ يعني غسيل الاموال اللي بيعملوه ده كله مش ممكن هيغسل كل فلوسهم اللي معروف مصدرها كويس. واضح للأعمى حتى ان الفلوس اكتر بكتير من المصادر المعلن عنها. دول كانوا عاملين مؤتمر صحفي ولا بتاع البيت الابيض. وكلهم لابسين بدل مستوردة ونضارات فيليب شاريول وسبح باحجار كريمة ما شاء الله. طب منين كل ده؟

وبعد كدة يقولولك يا حرام دول بيعتقلونا, دا احنا مدتهدين. طب يا ربت نبقى احنا كمان مضطهدين لو الاضطهاد بيجيب دا كله. حد طايل؟ وف الاخر نسلت ايدينا ونقول "لا يا عم, مسؤلية مين؟ دا احنا حلوين أوي كدة بالصلاة ع النبي.. خلينا نتفرج واللي يعمل حاجة مش عاجبانا نحدفه بالأوطة" دا ايه الهنا اللي انتوا فيه ده؟

المشكلة ان الواحد عنده ضمير ويعرف ربنا بجد.. بالكم لو أنا من بتوع الدجل والهجص والضحك ع الدقون, كان زماني بقيت قائدة الأخوات عندكم. السبوبة اصلها كبيرة أوي والواحد حالته ضنك اليومين دول. ما تشوفولنا شغلانة عندكم بس ما يكونش فيها حاجة تغضب ربنا؟ ولا حتى لو فيها, ما انتوا هتطلعوا فتوى تخليها حلال. انتوا هتغلبوا يعني؟

وسلام كبير أوي لعكفكف شيخ المنصر.. تا تاتا ترارتا تاتا

Sunday, February 24

اقلعلك عين وتقلعيلي عين.. ونعيش عور احنا الاتنين


أنا اتفرجت على فيلم عنترة ابن شداد يجي خمسين مرة, ودا يرجع لعشق والدي لهذا الفيلم. من صغري وانا بتفرج ع الفيلم باشوف عنترة, اللي عرفت بعد كدة انه ممثل واسمه فريد شوقي بس كان داهن جسمه اسود. وكنت معجبة جدا بشجاعته وحبه لعبلة. بس اللي كان مجنني ف الفيلم هو شيبوب. شيبوب كان أخو عنتر ف الفيلم وكان بيحب يعزف ع الربابة ويغني.. لغاية هنا مافيش مشكلة. لكن اللي كان محيرني أوي ان شيبوب رغم انه واد رومانسي وحبيب زي عنتر, إلا انه لما كان يحب يغازل واحدة يخش عليها بجملة غزل غريبة جدا. كانت لما واحدة تعجبه يروح داخل عليها برقة وخفة دم كدة و يقولها بكل ثقة: "تيجي اقلعلك عين و انتي تقلعيلي عين ونعيش عور احنا الاتنين؟"! غريبة دي.. مش كدة؟

طبعا البنت كانت تسمع الكلمتين دول وتبصله كدة كأنها بتقوله "يا سم" وتطنشه. طبيعي يعني, امال هو فاكر ايه؟ فيه واحد يغازل واحدة كدة؟ بس ليه شيبوب الرومانسي اللي بيحب المغنى وبيألف اغاني جميلة وفيها حرفية عالية, يقول كلام زي الدبش كدة؟ يعني شوف مثلا لما حب يبشر عبلة (اللي استعبدوها عشان مارضيتش تتجوز الامير) ان عنتر حبيبها جاي وجايب معاه الجمال الحمر, قال ايه؟ "ألا يا حامل الجرة.. جميع اخبارنا سارة.. وجايبين الجمال حمرة.. لاحبابنا واهالينا". معقولة شيبوب الفنان ده, يقول اقلعلك عين وانتي تقلعيلي عين؟ .. هو الصراحة كان دمه خفيف ما انكرش, بس لو حد قالي كدة اكيد يعني هاقوله انت اهبل ولا شكلك كدة؟

المهم تروح السنين وتيجي السنين, واذ فجأتن ألاقيلك عمك شيبوب بتاع اقلعلك عين ونعيش عور احنا الاتنين دا موجود فعلا ف الدنيا. قابلته وجها لوجه, ومش مرة واحدة.. لأ.. كذا مرة. انا الاول ما كنتش فاهمة. كنت الاقي واحد كدة بيجر شكلي من غير داعي وبيستفزني من غير سبب. يا عم هو حد داسلك على ديل؟ انت بتعمل كدة ليه؟.. وبعدين ولاد الحلال رسوني ع الدور.. قالولي دا فلان دا شكله معجب بيكي وعايز يلفت نظرك! رحت أنا قولت "آه.. على طريقة شيبوب يعني".. طبعا ما حدش فهم أنا قصدي ايه. بس أنا ساعتها عرفت ان السلوك اللي يبان غير مبرر لازم يكون وراه سبب

زي بالظبط الناس اللي بتيجي تجر شكل البنات ف المدونات الحريمي.. تلاقي واحد هوايته التعليق على مدونات البنات. والبنت من دول يا عيني تلاقي واحد لا تعرفه ولا يعرفها وعمال يتبلى عليها ويقولها كلام هي ما قالتوش, أو يفسر كلامها تفسير غريب كدة عن طريق رأس الرجاء الصالح عشان يطلعها غلطانة وخلاص. أو تلاقي واحد مثلا عايز يسأل سؤال بس الجلالة واخداه, فيروح مخبط ويقوللها "تلاقيكي مش عارفة كذا". المفروض طبعا بعقلية شيبوب انها هتنهار بقى ويحصلها عملية استنفار وتستموت في انها تثبت انها عارفة الشيء الفلاني. دا على اساس ان أي واحدة هي عبارة عن عيلة بضفاير بتلعب الأولى ف الشارع

المهم الموضوع دا ابتدا معايا أنا شخصيا من أول ما ابتديت ادون خالص واكتشفت أنه متكرر على معظم مدونات البنات. زي مثلا انك تكتبي تعليق عادي خالص عند حد, فتلاقي واحد داخل يعلق على تعليقك انتي ويطلع فيه القطط الفاطسة عشان يجر شكلك. وبعدين تلاقيه داخل عندك على مدونتك وسايبلك تعليق غريب كدة, تقريبا على كلام تاني انتي ماكتبتيهوش. أنا لما حصلت الحكاية دي معايا ما حطتش ف بالي ف الأول, بس لما الموضوع اتكرر, قولت لأ بأة. هي موضة ولا إيه؟ لما أروح أشوف كدة هما بيردوا على المدونات الرجالي ازاي. وخير اللهم اجعله خير الاقيهم بيتكلموا مع الرجالة بمنتهى الأدب والاحترام. حتى لما يختلفوا معاهم يختلفوا بأسلوب تاني خالص. ولو اتريقوا أو قالوا حاجة ماتصحش, برضه بيبقى ف حدود.. مفيش نظام الاتهامات والتخبيط والتلكيك وقلة الأدب اللي بتحصل لما بيكتبوا لواحدة ست.. أو بمعنى أوضح بنت. ما هو أنا لو قولت اني متجوزة وعندي عيال مثلا, المعاملة هتختلف. لان المدونة اللي قايلة انها متجوزة بيحترموها حتى لو اختلفوا فعلا معاها, ولو حتى قالت ريان يا فجل يقولوها "يا سلام. ايه العظمة دي؟" طب ما اللي بيعاكسني ده عمره ما هيعرف أنا متجوزة ولا لأ.. يبقى ليه الاسلوب بيتغير حسب الحالة الاجتماعية للست يعني؟

بس ان عرف السبب بطل العجب.. افتكرت طريقة شيبوب ف المغازلة. خصوصا لما كذا واحد منهم كان مصر بعد كل الخناق والبهدلة اللي بهدلهالي انه يقابلني!.. نعم؟ بقى انت مطلعني اسوأ واحدة ف الدنيا, وبعدين عايزنا نتقابل ونبقى صحاب؟ طب مش خايف على نفسك من الفتنة يا أخي؟ مش خايف من أصحاب السوء اللي زي حالاتي لحسن يفسدوا اخلاقك؟ عايز تعرفني ليه انشاء الله؟ طب وازاي يعني نبقى صحاب بعد ما قليت ادبك عليا وغلطت فيا وف عقيدتي وف اخلاقي كمان؟ يعني ما ينفعشي يا كابتن. لو اللي بيتكلم مجنون ف المستمع عاقل. ولما تلاقيني واحدة محترمة ومهذبة وصريحة وأقولك عيب ما يصحش وكلامك غلط, المفروض تفهم اني واحدة بنت بلد وحرة ومش على راسي بطحة. يعني بالذوق كدة يا تحسن اسلوبك ف الكلام يا انت ف حالك وانا حالي وتفارقني من سكات. لكن الالحاح الرهيب انك تيجي برضه وتقل ادبك.. سوري يعني, دي مش شهامة ولا رجولة ولا ممكن الاسلوب دا هيوصلك لحاجة يا ابو الكباتن

النظام التصادمي بتاع شيبوب دا ممكن كان ينفع من ألف سنة ف الصحرا, لما كانت القبايل بتهجم على بعض ويروحوا خاطفين ستات القبيلة بالعافية. لكن دلوقتي ما ينفعش نظام تدبحلي القطة فاخاف واكش واحس برجولتك. لأ دلوقتي الموضوع مش بالعضلات ولا طول اللسان, الموضوع بالعقل. والبنت زيها زيك. انسانة. ما ينفعشي تيجي تقتحم بيتها وتشيلها على كتفك وتجري. وما ينفعش تستعرض عضلاتك عليها عشان ترهبها. السيناريو القديم اللي في دماغك بتاع "دي طلعت ولا نزلت اخرها بنت", يا ريت تشيله من دماغك خالص وترميه على باب المدونة وانت داخل. انا بنت صحيح بس بمليون راجل بعون الله. وما اسمحش حد يغلط فيا ولا يقل ادبه عليا ولا يتبلي عليا بالكدب. هي مش سبهللة

وبدل ما اقلعلك عين وانت تقلعلي عين, ما نعيش مفتحين احنا الاتنين يا عم! هو لازم التصادم الدموي دا؟ ما الكلمة الطيبة صدقة وعربون محبة برضه. يعني ما نتفاهم احسن ونحترم بعض. ازاي اتنين خزأوا عنين بعض هيعرفوا يتفاهموا يعني؟ واحد قلعلي عيني, هاستفيد ايه انا لما اقلعله عينه ولا عينيه الاتنين حتى؟ سيبك من حكاية اننا نتعايش مع بعض خالص.. لأ برضه مش خالصين, لان البادي أظلم. ولاني عمري ما هابتدي واروح لحد اقلع عينه, ف كدة مش عدل. لازم شوية كياسة.. شوية حساسة.. شوية مفهومية. خصوصا انها مش هترسي على اننا نعيش عور احنا الاتنين. لأ, هتاخد شلوت يطيرك فوق برج القاهرة. وانت عارف بقى اللي فوق برج القاهرة. يعني انت اللي مش هتنفع بعدها

الله يرحمك يا شيبوب, بوظت دماغ الرجالة. ما كنت اتعلم من اخوك عنتر. بلاش يا عم تبقى شجاع وقوي زيه, كنت اتعلم من شعره وجمال الفاظه. الله يسامحك يا عم.. فضلت انت بعنيك الاتنين وشغلتلنا مكن تقوير عينين. قال نعيش عور احنا الاتنين! لأ يا عم.. يفتح الله

Wednesday, February 13

طنط فانتا, هو يعني ايه علمانية؟


ازيكم يا حبايب.. بعد فرحتي معاكم بفوز منتخبنا القومي وحصوله على كاس الامم الافريقية, قولت أخد اجازة من الهم اللي انا فيه.. قولت اروح ازور واحدة صاحبتي وزميلتي ف الشغل بقالي كتير ما زورتهاش.. والصراحة كانت وحشاني القهوة بتاعتها وحكايتها.. لكن لقيت الهم والغم بيجروا ورايا برضه.. الست بخير الحمد لله, وقضينا وقت جميل خلصنا فيه كل الكلام اللي كنا محوشينه.. بس يا خسارة, الحلو ما يكملش

صاحبتي عندها طفلين, كريم ومريم.. كريم دلوقتي ف اولى اعدادي, ومريم ف أولي ابتدائي.. قعدت يا عيني تشتكيلي من المناهج الصعبة والهوم وورك اللي ما بيخلصش. أنا الصراحة سعيدة اني فلت من نظام التعليم بتاع دلوقتي ده.. مع ان على ايامي كان التعليم زفت برضه.. لكن زفت عن زفت يفرق كتير. هيهات بين الزفت اللي كان على ايامنا والزفت بتاع دلوقتي

ما علينا.. كريم بقى واد لمض وزي العسل.. بيحبني موت وبيسمع كلامي دايما عشان بديله برستيجه.. كان مبسوط أوي اني اخيرا جيت زورتهم بعد فترة طويلة من اخر زيارة. المهم كنت قاعدة بتكلم مع ام كريم, وكريم كان قاعد ف اوضته وطالع عينه ف الواجب.. مامته انتهزتها فرصة وقالتله لما تخلص الواجب هخليك تقعد براحتك مع طنط فانتا تحكيلها كل اللي نفسك فيه. الولد طبعا زي كل الاطفال المصريين الاذكيا, طالع اروبة من يومه.. معلم ف فنون التزويغ.. كان كل شوية يعمل نفسه رايح يشرب أو داخل الحمام عشان يرمي ودن ويعرف احنا بنرغي ف ايه.. وبعدين فجأة لقيته جاي من قدام التلاجة وازازة الميه ف ايده, وراح قايلي "طنط فانتا, هو يعني ايه علماني ملحد؟".. انا طبعا ذهلت, وحسيت اني من شدة الصدمة حواجبي طارت وطلعت على جبيني زي بتوع افلام الكرتون

وقت ما كريم قاطعنا كنت بتكلم مع مامته عن العلمانية ف العالم العربي, وازاي ان حملة التشويه اللي بيشنها التأسلم السياسي بتخدع ناس كتير.. لدرجة ان واحدة قريبتي قالتلي "يا فانتا بطلي تصرحي بانك علمانية, انتي مش ناقصة وجع دماغ"! كأن العلمانية دي حاجة عيب أو مشينة

الولد أول ما سمع الكلمة ما قدرش يقاوم رغبته انه يسألني.. بس السؤال هو اللي خوفني وجابلي صدمة فظيعة.. ومين اللي بيقول كدة؟ كريم؟ ماله هو ومال العلمانية؟ دا واد عنده 11 سنة.. انا لما كنت ف سنه ولا كنت اعرف ان فيه حاجة اسمها علمانية من اصله! ومين اللي اتكلم مع الولد ف موضوع زي ده؟ وكمان يقوله "علماني ملحد"؟ لأ . جامدة أوي دي.. جديدة عليا.. لكن لما استرديت الوعي, قولت يا بت خليكي كوووووول.. عادي يعني, مفيش مشكلة, كويس ان الولد بيسأل وعايز يعرف.. قولتله, يا كريم يا حبيبي العلماني حاجة والملحد حاجة تانية.. انت سمعت الكلمة دي فين؟

كريم: عمر زميلي ف المدرسة هو اللي قالهالي

طبعا ام كريم خدت وقت أطول عشان تستوعب الموقف.. سألته, "ولما قالك كدة ما جيتشي قولتلي ليه؟ اشمعنا طنط فانتا اللي بتسألها؟" الولد قال بمنتهى الصراحة "أصل طنط فانتا دايما بتجاوبني على كل الاسئلة اللي بسألها, ومش بتضحك عليا

ابتسمت لأم كريم وسألته سؤال عشان اشاكسها شوية: "امال ماما بتعمل ايه لما بتسألها على حاجة يا كيمو؟".. قالي " ولا حاجة, بتتوه الموضوع وتقولي نبقى نتكلم ف الموضوع دا بعدين.. وبعدين دا عمره ما بيجي".. طبعا الست ام كريم وشها جاب ألوان و راحت زغراله وقالتله "ولد! أنا برضه بعمل كدة؟".. هديتها وقولتلها الولد بينقدك نقد بناء.. اسمعيه وشوفي الموضوع من وجهة نظره. هو شايف انك بتهربي من انك تجاوبي عليه, فلا يمكن هيقتنع ان دا مش صحيح الا لو فعلا جاوبتيه على اسئلته

المهم قولتلها روحي اعمليلنا دور شاي وسبيني اتكلم مع كريم شوية.. وبعد السؤال عن احواله والمدرسة والنادي.. قولتله يحكيلي موضوع عمر دا بالتفصيل.. والصراحة اللي قاله الولد يخلي الجنين يشيب ف بطن امه

كريم: اصل عمر باباه قاله ان المسلم مش لازم يصاحب غير المسلم اللي زيه.. وقاله كمان ولا حتى يصاحب ولد باباه علماني ملحد

أنا: وعمر بقى فاهم يعني ايه علماني ويعني ايه ملحد؟

كريم: لأ.. هو فاهم ان ملحد معناها كافر.. مش مؤمن بربنا.. لكن مش عارف يعني ايه علماني ملحد

أنا: طيب هو كان بيقولك الكلام ده بمناسبة ايه؟

كريم: عشان رفيق صاحبي كان بيعزمني على عيد ميلاده

أنا: ورفيق صاحبك دا مسيحي؟

كريم: أيوة.. بصي يا طنط أنا عارف كويس ان كلام بابا عمر غلط.. بس طبعا مقدرشي أقول له كدة.. أنا بس عايز اعرف معني علماني ملحد دي

أنا: برافو عليك يا كريم.. كدة انت عملت الصح, ما عارضتش صاحبك وانتهزت الفرصة عشان تسأل حد كبير. ربنا يحميك يا حبيبي

أم كريم: هاه؟ وصلتوا لغاية فين؟

أنا: انتي لحقتي تعلقي ع الشاي؟ أقولك؟ ما تعمليلنا كيكة جنب الشاي؟

أم كريم: ماشي يا فانتا.. معلش ما هو الباشا الغلباوي دا لازم يتعب الناس معاه

أنا: مفيش تعب ولا حاجة.. كريم ولد ممتاز وانا مبسوطة من اللي بيعمله ده.. يا شيخة دا ولد عبقري, انتي بس اللي مش عارفة قيمته. شوف يا كريم.. انت عارف ان دلوقتي مفيش حاجة اسمها كفار بيعادوا المسلمين صح؟

كريم: صح.. الكفار دول كانوا زمان ايام الجاهلية

أنا: تمام كدة.. احنا دلوقتي مسلمين ومسيحيين.. وف بلاد تانية فيه ناس بتؤمن بديانات تانية كمان.. زي اليهود والبوذيين والهندوس وغيرهم.. وفيه ناس برضه اختاروا انهم ما يؤمنوش بالديانات كلها.. دول بقى يا حبيبي مش بيعادوا المسلمين أو اصحاب الديانات التانية زي الكفار بتوع الجاهلية.. الحروب دلوقتي بتحصل بين دول مش بين اديان.. يعني هما مجرد ناس مش مقتنعة بالانتماء لدين محدد

كريم: اللي كدة بقى, يبقى ملحد؟

أنا: أيوة يا كريم. لكن مش لازم يا حبيبي عشان هو ملحد يكون علماني.. العلمانية دي فكرة سياسية, ملهاش دعوة بالاديان.. يعني ممكن يكون فيه ملحد يميني أو يساري أو مش منتمي لتيار سياسي من اصله.. مش انت تسمع عن حاجة اسمها حزب سياسي.. زي الحزب الجمهوري والديمقراطي ف امريكا؟

كريم : أيوة.. اوباما وهيلاري كلينتون

أنا: ايه الشطارة دي؟ برافو عليك.. لكن اوباما وهيلاري الاتنين من حزب واحد, وهيختاروا منهم واحد بس يترشح للرياسة قدام مرشح من الحزب الجمهوري, غالبا هيكون اسمه ماكين.. لكن هل دا ليه علاقة هما دينهم ايه؟

كريم: لأ.. مش الناس بتنتخب الاحسن ف شغله؟

أنا: يا ريت انتوا اللي تمشوا العالم يا ابني, كان زمانه بقى حاجة تانية. ع العموم هو حاجة زي كدة.. السياسة حاجة والدين حاجة تانية

كريم: طيب ليه بابا عمر قال ان العلماني ملحد؟ هو مش عارف الكلام دا يا طنط؟

أنا: لأ يا حبيبي باين عليه مش عارف.. باين عليه عمره ما شاف علمانيين ف الحقيقة. وبعدين دا بيقول لعمر ما يصاحبش مسيحيين يا كريم. انت يرضيك كدة؟

كريم: لأ طبعا ما يرضينيش.. هو احنا مالنا؟ احنا بنروح الجامع وصحابنا المسيحيين بيروحوا الكنيسة.. لكن ف المدرسة وف الحوش كلنا بنكون مع بعض وكلنا اخوات

أنا: الله عليك يا ابني.. سامعة يا أم كريم؟ انتي ربيتي راجل لازم تفتخري بيه

أم كريم: طبعا يا بنتي.. دي تربية ايديا وحياة عينيا. بس الواد دا لو يبطل لماضة وافترا! دا انا بالي طويل معاه موت

أنا: أكيد يا ست الكل.. من غير ما تقولي.. بس ابنك ناصح من يومه وعنده فضول كبير.. لازم تطولي بالك اكتر معاه.. الكلام دا أهم من المذاكرة.. هي المذاكرة هتطير يعني؟

كريم: طنط فانتا, هو يعني ايه علمانية؟

أنا: العلمانية يا كريم هي ان سياسة البلد تتحدد على اساس ان اهل البلد يكون كلهم ليهم نفس الحقوق وعليهم نفس الواجبات, بصرف النظر دينهم ايه. يعني انتوا ف الفصل مش كلكم بتدرسوا نفس المنهج وبتاخدوا نفس الواجب وتمتحنوا نفس الامتحانات؟ هل تفرق انت مسلم ولا مسيحي؟

كريم: لأ.. تفرق بس ف حصة الدين, وف امتحان الدين بيخلوا المسيحي يرفع ايده عشان يدوله ورقة الاسئلة بتاعة الدين المسيحي

أنا: تمام كدة.. يعني فيه فصل بين الدين وبين المواد التانية.. يعني لو بتمتحنوا امتحان حساب أو عربي, حد بيقول للطالب المسيحي يرفع ايده؟ هل اللي بيوزع الورق مهتم يعرف مين فيكم المسلم ومين المسيحي؟

كريم: لأ طبعا.. مال الحساب ومال الدين؟ الحساب حساب.. ما تفرقش يعني.. يخللوا المسيحي يرفع ايده ليه؟

أنا: أهي هي العلمانية كدة يا كريم.. زيها زي الحساب.. واحد زائد واحد يساوي اتنين. مالهاش دعوة الناس اللي ف البلد ديانتهم ايه, عشان اهل مصر كلهم مصريين.. ليهم نفس الحقوق وعليهم نفس الواجبات.. لكن دينهم دا اللي هيحاسبهم عليه ربنا وبس

كريم: يعني انا لو موافق ع الكلام دا أكون علماني؟

أنا: لأ يا حبيبي انت لسة بدري عليك لما تقول علماني ومش علماني.. لكن تقدر تقول ان كل الكبار اللي موافقين ع المباديء دي اسمهم علمانيين.. يعني أنا علمانية, وماما وبابا علمانيين.. وف نفس الوقت احنا مسلمين ومؤمنين وملتزمين.. كل المسلمين بيصلوا ويصوموا زي بعض, بغض النظر هما علمانيين ولا لأ

كريم: طيب ليه بابا عمر قاله كدة يا طنط؟ ليه مش عايزه يصاحب مسيحيين وعلمانيين؟ مش دا حرام عليه؟

أنا: مش عارفة أقولك ايه يا كريم.. بس انت اكيد شوفت ناس كبار بتفكر غلط أو بتعمل تصرفات غلط.. مش كل الكبار عندهم نفس المعرفة يا حبيبي. وبابا عمر فاكر انه كدة بيعمل حاجة كويسة, يعني نيته مش وحشة.. لكن طبعا اللي بيعلمه لابنه دا غلط

كريم: طيب ما تروحي تتكلمي معاه يا طنط فانتا.. ممكن يقتنع انه غلطان ويعرف انه فاهم غلط

أنا: ...... ازاي يعني اتدخل ف حياة الناس يا كريم؟ اروح اكلمه بصفتي ايه؟ وبعدين مفيش داعي تعمل مشاكل مع صاحبك

كريم: بس يا طنط هنسيب عمر كدة؟ يعني لو انا سكت ما هو هيفضل مصدق كلام بباه. يا طنط طيب قولي لماما تروح تكلم مامته

أنا: آخ بقى.. ابتدينا التدبيس. طب ماما تعرف مامته؟

كريم: أيوة.. مامته تبقى مس صفاء, مدرسة العربي


وهنا بقى بلمت.. ماعرفتش أعمل ايه.. وحواجبي اتشعلقوا ف الهوا اصلا.. مدرسة العربي ابنها مش بيصاحب اطفال مسيحيين؟!! يا نهار اسود! طب ازاي يعني؟ يا أم كريم.. تعالي يا ختي.. أنا بايني هاقع من طولي. شوفي يا ختي المصايب اللي نازلة ترف علينا. الله يكون ف عونك يا حبيبتي.. دي مصيبة ايه السودة دي؟ يادي النيلة ع المدارس واللي فيها.. دا الواحد يعلم عياله ف البيت احسن

Sunday, February 10

ملوك الجدعنة.. مبروك عليكم وعلينا


مبروووووووووووووووك.. ألف مبروك لمصر.. ألف مبروك يا كل حبايب مصر.. ألف مبروك لكل مصري.. وكل مصري الله عليه

يا سلام يا ولاد.. دي الفرحة دي حلوة بشكل! وأحلى فرحة هي فرحتنا كمصريين.. فرحتنا بالنصر.. فرحتنا بولاد مصر.. بملوك الجدعنة المصريين.. فرحتنا بفريقنا كلنا.. منتخب مصر.. فريق كل المصريين.. أنا وأنت وهو وهي كلنا ف نفس اللحظة بنصرخ نفس الصرخة.. كلنا فرحانين.. عشان كلنا مصريين


يا سلام يا ولاد.. ايه الروح الجلوة دي! ايه الاصرار والعزيمة والهمة دي!.. بحبك يا مصر.. بحب روحك الحلوة.. بحب ولادك وبناتك الجدعان.. بحب اللي يحبك.. وبحب فرحتك.. بحبك وانتي فرحانة.. بحبك وانتي فخورة بولادك.. بحبك وانتي منورة.. بتبقي جميلة أوي با بهية.. بتبقي زي القمر.. وأهلك بيبقوا زي العسل


أنا فرحانة.. بجد قلبي طاير من السعادة.. سادس بطولة.. رقم قياسي افريقي بإسم مصر.. أحسن فريق هو فريق مصر.. احسن لاعب من مصر.. والخبرا قالوا كلمتهم, الفريق الافريقي النموذجي لازم يكون اكتر من نصه مصريين.. يكون فيه سبع لعيبة من مصر

يا رب كتر افرحنا وعلى قد نيتنا ادينا

حسن شحاتة يا معلم, خليت العالم يتكلم.. كدت العوازل يا ابو علي.. ربنا نصفك على كل حاقد وكل شامت وكل صاحب مصلحة.. حسن شحاتة يا مدرب يا خطير.. رفعت راسنا يا معلم يا كبير.. مدرب مصري, هزم كل المدربين الخواجات المستوردين.. يا ابن مصر يا غالي, يحميك ربنا م العين


وانت يا حضري يا بطل.. واقف زي الاسد ف عرينه.. حارس مرمى مصري بمستوى عالمي.. وابتسامتك السمرة فيها كل الفرحة.. ارقص يا حضري دا من حقك, دا انت فرحت كل اهلك


أقول مين ولا مين؟.. حسني عبد ربه, عمرو زكي, ابو تريكة, احمد حسن, زيدان, محمد شوقي, وائل جمعة, أحمد فتحي, سيد معوض, هاني سعيد, عماد متعب, شادي محمد

تحية لكل الفراعنة الجدعان, اللي خلوا كل بيت في مصر بجد فرحان


وكمان كل عيد حب وكل المصريين طيبين

Monday, February 4

الفاشيون قادمون

آدي اخرة التطرف.. آدي اللي خدناه من التعصب الأعمى.. أدي اللي بيحصل من تحت راس الشعارات الطائفية والعنصرية المتطرفة

مجموعة من مشجعين الأهلي المتطرفين, اللي بتجمعهم رابطة الالترا اهلاوي(Ultra Ahlawy)
هجمت على واحد من جماهير الزمالك... ومش هقولكم عملوا فيه ايه.. بعد فوز الزمالك على الاهلي في ماتش سلة! أيوة باسكت.. مش كرة قدم حتى

طبعا التعصب بقى شيء عادي جدا ف حياتنا كمصريين, للأسف الشديد.. فممكن جدا واحد يقوللي "يا سلام! وايه يعني؟ ما المشجعين دايما بيمسكوا ف خناق بعض.. دا غير الشتايم اللي بتتقال طول الماتش باعتبارها هتافات تشجيع. عادي يعني". لكن احب اقول لأي حد بيفكر بالأسلوب دا, لأ.. مش عادي. وادينا كلنا بندفع التمن من سمعتنا ومن البيئة الرياضية الملوثة اللي بقينا فيها. لكن حتى لو اتعودنا على كل اللي فات, فمعتقدش اننا مستعدين للي جي.. لزيادة موجة التطرف ف الملاعب و تعصب المشجعين.

اللي حصل للمشجع الزمالكاوي المسكين, ان حظه الهباب رماه في ايد الالترا اهلاوية.. واللي مش عارفهم, يا ريت يشوف الفيديو ده علشان يعرفهم كويس




اللي حصل انهم بعد الماتش والراجل فرحان بفوز ناديه, راحوا جايبنه من قفاه, ورموه على الأرض, ودهسوه برجليهم, وبعدين ولعوا فيه!! أيوة والله ولعوا فيه النار.. حرقوه .. والراجل دلوقتي مرمي ف المستشفى بين الحياة والموت. كل دا علشان راح يشجع فريقه.. كل دا علشان مشجعين فريقه يعتبروا أقلية ف بلد معظم الناس فيها أهلوية.. كل دا علشان بعض الاهلوية فاكرين ان كونهم اغلبية معناه انهم احسن ناس.. كل دا لان فيه ناس ف وسائل الاعلام عمالة تنفخ ف الأهلي وتجامل ف الاهلي مهما كان مستواه.. كل دا علشان لما شوية من جماهير الاهلي تطيح ف الناس محدش بيقدر يوقفهم.. كل دا علشان الشعار المؤرف اللي رافعه نادي الأهلي خلاهم يحسوا انه فوق الجميع فعلا.. وفوق القانون كمان



الالترا اهلاوية فرع من فروع المشجعين المتعصبين حول العالم اللي بيعرفوا نفسهم بانهم ألتراز.. وفيه منهم اللي بيعبر عن تعصبه باليفط والهتافات والشعارات بس.. لكن فيه برضه منهم اللي بيستخدموا العنف والارهاب ضد الفريق الخصم ومشجعينه.. باعتبار ان ده هيخلي فريقهم دايما ف القمة. دا يعني على اساس ان فريقهم دا دولة بيعلنوا انتمائهم ليها, وان الهدف انه لازم يكسب, بصرف النظر عن الرياضة والقوانين واداء فريقهم وكل الكلام ده. هما لازم يستخدموا كل الوسايل, المشروعة واللي مش مشروعة لتأمين المكسب.. حتى لو هددوا الحكم بالقتل, أو خطفوا عياله وخلوهم رهاين لحد الماتش ما يخلص

أول دخول للفكر دا في مصر كان في مارس 2007, وبدأ طبعا بين مشجعين الأهلي.. لأنه النادي اللي بتتوفر فيه كل العوامل اللي بتشجع على التعصب. وحدث ولا حرج عن الشعار اللي رافعه النادي اثناء احتفاله بالمئوية.. "الأهلي فوق الجميع".. اللي هو ف الأصل كان شعار النازي.. المانيا فوق الجميع.. وكان وقتها مستوحى من الشعار الفاشي "الدولة فوق الجميع".. والألترا اهلاوية هما نتيجة طبيعية لشعار عنصري بالشكل, رافعه نادي رياضي علشان يخلي نفسه فوق رقبة الكل وغصب عن عين الكل

العنصرية والتطرف بقوا سمة ف حياتنا للأسف. احساس ناس كتير بانعدام القيمة الحقيقية بيخليهم يبقوا مهاويس بأي حاجة تديلهم قيمة وتجمعهم في مجموعة بتقول على نفسها ان هي الأحسن وهي الأفضل والأصلح وفوق الجميع بالعافية. الانتماء لمجموعة عنصرية طبيعي جدا انه يولد مشاعر الحقد والتطرف.. طبيعي جدا انه يؤدي للتعصب والتحقير من الاخرين ورفضهم وكرههم ومحاربتهم بشتى الطرق الممكنة. وهي دي كانت فكرة هتلر بالظبط لما حب يشعل الروح الوطنية ف المانيا عن طريق النازية.. هتلر اللي دلوقتي كل الناس عارفه انه كان مجنون ومعقد نفسيا. هتلر دلوقتي بقى ف كل حتة.. ف كل بلد.. ف كل مدينة.. ف كل قرية.. ف كل شارع. احنا عملنا استنساخ من هتلر وعممناه ف مجالات كتير للأسف



ممكن ناس كتير تفكر اني بشاور ع الاخوان.. لكن أرجع وأقول الاخوان هما فرع من تنظيم عالمي.. والتنظيم العالمي هو شكل من اشكال ايدولوجية التأسلم السياسي.. والتنظيمات دي فيه منها المسلح وغير المسلح.. لكن ف الاخر الي مش مسلح بيخدم نفس اغراض المسلح, وبيساعد المسلح على تحقيق اهدافه. يعني مثلا, الفكر المتطرف المسمى بالتأسلم السياسي بدأ في مصر لهدف معين, وكان بيستخدم العنف في بعض عملياته, خصوصا بعد قتل الشيخ حسن البنا. التنظيمات المتأسلمة خدت اشكال كتير.. منها التكفيري والجهادي.. منها اللي كان بيكفر اشخاص واللي كان بيكفر المجتمع كله.. منها اللي كان بيجاهد ضد الاحتلال واللي كان بيجاهد ضد اولاد البلد نفسهم.. منهم اللي كان بيجاهد بالكلام واللي كان بيجاهد بالسلاح. وبلاش ننسى لو سمحتم ان حركة الاخوان المسلمين في بدايتها كان الانضمام ليها عن طريق القسم على المصحف ومعاه المسدس. يعني العنف كان اسلوب مباح في تحقيق اهداف الجماعة. وما ننساش كمان ان الجماعة الاسلامية وجماعة التكفير والهجرة هما ف الاصل حركات انفصالية قام بيها ناس من الاخوان.. يعني اسسها اعضاء من جماعة الاخوان, لكنهم كانوا اكتر تطرفا واشد تعصبا. دي وقائع تاريخية, أعمل ايه؟ هو انا اللي كتبت التاريخ كمان؟


اللي أنا عايزة أقوله هو ان كيان التأسلم السياسي لما تفشى في وقت معين, قضى على كتير من ملامح التسامح والوحدة والحب بين المصريين. وان التيار دا عالميا أساء للاسلام ولم يفيده في شيء, بل شوه صورة الاسلام حتى في عيون الشمال والغرب المعتدل. وده المتوقع من تيار متعصب, بتحكمه نظرة احادية للامور
الجماعات الاسلامية على اختلاف اشكالها وملامحها هي جماعات متعصبة.. ليها اهداف ذاتية, بتحكمها رؤية واحدة بتزعم انها الافضل على الاطلاق.. لكن ف الواقع كل المتطرفين عندهم نفس الفكر وبيرفعوا نفس الشعارات. يعني شعار الاسلام هو الحل مش اختراع الاخوان, ولا حكر عليهم وحدهم. فيه برضه شعار "المسيح هو الحل" (Christ is the Answer)
وفيه تيار اصوالي قوي بيرفع الشعار دا ف امريكا انهاردة. بعض اتباع الطايفة الانجيلية التابعة للكنيسة البروتستنتية افكارهم هي هي افكار الاخوان.. شيل كلمة الشريعة وحط كلمة الانجيل وانت تلاقيهم نسخة طبق الاصل. هما كمان ضد العلمانية, وبيعتبروها خطر على الدين. أيوة ف امريكا.. أيوة الغرب المنحل العلماني الفاسد.. أيوة فيه ناس هناك بيحاربوا العلمانية والعلمانيين. وفيه عندهم قسيسين بيقولوا ان العلمانية الحاد. وبيكفروا الجامعات اللي بتدرس نظريات داروين. وفيه منهم اللي شايف حل كل المشاكل ف العودة للانجيل واتباع المسيح في كل شئون الحياة. أيوة.. بما فيها السياسة. دول كمان كارهين التعددية, مع ان امريكا مفيهاش غير حزبين اتنين بس! هما بقى مش عايزين احزاب من اساسه

http://jesusislife.net/articles/ChristIsTheAnswer.html

http://www.jesusistheanswer.org

http://politicsofthecross.blogspot.com/2006/08/evangelical-mega-church-pastor-says.html

طبعا مش كل الانجيلين كدة. لكن التيار دا نابع من شعار "المسيح هو الحل" واتباعه فصلوه على مزاجهم. وفيه منهم اللي متطرف اكتر من كدة, واللي بيروح يحرق العيادات اللي بتعمل عمليات اجهاض ونوادي المثليين وهكذا
المشكلة ان اللي جوا التجمعات دي عمره ما بيحاول يشوف الصورة من برة. بيستسلم استسلام تام للأفكار المتعصبة وبتكون بالنسباله هي الحقيقة المطلقة. التعصب مجرد بذرة لشجرة جهنمية.. مش ممكن حد يقدر يتخيل فروعها ممكن تطلع ف أي اتجاه أو توصل لغاية فين. عشان كدة مينفعش نسكت ونسمح بتسرب الفكر المتعصب لحياتنا.. ما ينفعش نقف نتفرج عليه وهو بينخر زي السوس في مجتمعنا وبلدنا.. ما ينفعش نسيب الامور تخرج عن نطاق السيطرة علشان كل واحد عايز يبقى ف حاله ويقول وانا مالي.. السلبية بتقتل زيها زي السلاح.. السكوت عن جريمة هو جريمة ف حد ذاته.. واللي شاف مشجع الزمالك وهما بيولعوا فيه وسكت, يبقى هو كمان شريك ف الجريمة. وطول ما الالترا اهلاوية موجودين وسط المشجعين ومرحب بيهم وبأفعالهم من بعض الاهلوية, يبقى مفيش فايدة.. الفاشيون قادمون




طب ليه؟ هو كان هتلر خدمنا ف إيه؟ طب العالم لما يشوف الصور دي هيقول إيه؟