Friday, June 27

هكذا تصنع الفتن الطائفية


من موقع الداعية المدعي عمرو خالد تحت عنوان: "للأهمية: ثلاثة فتاوي عن بناء الكنائس وتجنيس الكفار وإزالة أماكن شعائر الأهواء والبدع".. مختصر

ثلاث فتاوي عن
1-موقف الإسلام من بناء الكنائس
2-تجنيس الكفار
3-هل يجوز إزالة أماكن شعائر الأهواء والبدع

بسم الله الرحمن الرحيم

{الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ{2} الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ{3} مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ{4} إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ{5} اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ{6} صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ}

والصلاة والسلام على نبينا محمد خاتم الأنبياء محمد صلى الله عليه وعلى آله وصحبه الكرام.

أما بعد:
هذه رسالة صغيرة في حجمها، ولكن أرجو من الله سبحانه وتعالى أن تكون نافعة للمسلمين وهي تشمل أسئلة عن:
أولاً: بناء الكنائس وموقف الإسلام منها.
ثانيًا: تجنيس الكفار.
ثالثًا: هل يجوز إزالة أماكن شعائر الأهواء والبدع.

السؤال الأول:
نرجو من فضيلتكم بيان حكم الشرع في إحداث الكنائس والبيع والأماكن التي تقام فيها شعائر أهل الأهواء والبدع المضللة في بلاد الإسلام، هل هو جائز أم لا؟!

أفتونا مأجورين فإن ذلك مما عمت به البلوى في جميع بلاد المسلمين حتى ألفوه من غير تكبر كبناء المساجد والسلام ختام.

تلميذكم أحمد الحصين

الجواب:
الحمدلله رب العالمين ناصر الحق المبين إلى يوم الدين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد خاتم النبيين وعلى آله وصحبه أجمعين.

الذي أجمع عليه الصحابة في خلافة عمر رضي الله عنهم، واتفق عليه المسلمون ومنهم أئمة المذاهب الأربعة هو أنه لا يجوز في دار الإسلام إحداث الكنائس ولا بيع ولا صوامع رهبان ولا معبد نار لمجوس ولا مجمع لصلاتهم، ولا يجاورونا في موتاهم، وجعلوا ذلك من أهم الشروط التي لا يصح عقد الذمة إلا بها.

وسواء ما مصره المسلمون كبغداد والبصرة والكوفة وواسط والقاهرة وكذلك الكويت، أو ما فتح عنوة كمصر والشام والعراق، ولا يصح صلحهم على إحداث شيء من ذلك في أرض المسلمين لأنها ملك لهم، فلا يجوز فيها إحداث مجامع للكفر، فإن فعلوا بأن أحدثوا شيئًا من ذلك، وجب هدمه، وإزالته لعدوانهم لحديث عمر بن الخطاب رضي الله عنه مرفوعًا: "لا تبنى كنيسة في الإسلام ولا يجدد ما خرب منها".

وقال ابن عباس رضي الله عنهما: "أيما مصر مصرته العرب يعني المسلمين فليس للعجم يعني أهل الذمة أن يبنوا فيه كنيسة ولا يضربوا فيه ناقوسًا ولا يشربوا فيه خمرًا ولا يتخذوا خنزيرًا".

ويحرم بيعهم وإجارتهم ما يعملونه كنيسة، أو تمثالاً كالذي يعملونه صليبًا لأنه إعانة لهم على كفرهم قال الله تعالى: {وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ} [المائدة: 2]

ومع هذا فإنه لا يخفى على ذي بصيرة أن هذه الكنائس في هذه الأزمنة قد جعلوها أوكارًا لتضليل الناس بالنصرانية وذم الإسلام والطعن في القرآن، وفي الرسول صلى الله عليه وسلم بما يفترونه من تحريف الكلم عن مواضعه، فكنائسهم قد صارت أكبر خطر، وأعظم ضرر على المسلمين من مسجد الضرار الذي أمر النبي صلى الله عليه وسلم بهدمه وإحراقه بأمر من ربه حفاظًا للمسلمين من مقاصدهم الردية.

فلو كان بأرض القاهرة ونحوها كنيسة قبل بنائها لكان للمسلمين أخذها لأن الأرض عنوة فكيف وهذه الكنائس محدثة، أحدثها النصارى؟

وبعدما ذكر من الآثار في ذلك مستدلاً بها، قال رحمه الله وملخص الجواب:
"أن كل كنيسة في مصر أو القاهرة أو الكوفة أو البصرة وواسط وبغداد ونحوها من الأمصار التي مصرها المسلمون بأرض العنوة فإنه يجب إزالتها إما بالهدم أو غيره بحيث لا يبقى لهم معبد في مصر مصَّره المسلمون بأرض العنوة وسواء كانت تلك المعابد قديمة قبل الفتح أو محدثة لأن القديم منها يجوز أخذه ويجب عند المفسدة".

وقد نهى النبي صلى الله عليه وسلم أن تجتمع قبلتان بأرض، فلا يجوز للمسلمين أن يمكنوا أن تكون بمدائن الإسلام قبلتان إلا للضرورة كالعهد القديم لاسيما وهذه الكنائس التي بهذه الأمصار محدثة يظهر حدوثها بدلائل فتأخذه والمحدث يهدم باتفاق الأئمة.

ومازال من يوفقه الله من ولاة المسلمين ينفذ ذلك، ويعمل به مثل عمر بن عبدالعزيز الذي اتفق المسلمون على أنه إمام هدى فروى الإمام أحمد عنه أنه كتب إلى نائبه على اليمن أن يهدم الكنائس التي فيها أمصار المسلمين فهدمها بصنعاء وغيرها، وروى الإمام أحمد عن الحسن البصري أنه قال: "من السنة أن تهدم الكنائس التي في الأمصار القديمة والحديثة".

وقال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله: "اتفق المسلمون على أن ما بناه المسلمون من المدائن لم يكن لأهل الذمة، أن يحدثوا فيه كنيسة مثل ما فتحه المسلمون صلحًا، وأبقوا لهم كنائسهم القديمة بعد أن شرط عليهم عمر بن الخطاب أن لا يحدثوا كنيسة في أرض الصلح، فكيف في بلاد المسلمين؟!

بل إذا كان لهم كنيسة بأرض العنوة كالعراق ومصر، ونحو ذلك فبنى المسلمون مدينة عليها فإن لهم أخذ تلك الكنيسة لئلا تترك في مدائن المسلمين كنيسة بعد عهد"

فإن في سنن أبي داود بإسناد جيد عن ابن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «لا تصلح قبلتان بأرض ولا جزية على مسلم».

والمدينة التي يسكنها المسلمون والقرية التي يسكنها المسلمون وفيها مساجد المسلمين لا يجوز أن يظهر فيها شيء من شعائر الكفرة لا كنائس ولا غيرها إلا أن يكون لهم عهد فيوفى لهم بعهدهم.

وكذلك هارون الرشيد بخلافته أمر بهدم ما كان في سواد بغداد، وكذلك المتوكل لما ألزم أهل الكتاب بشروط عمر استفتى علماء وقته في هدم الكنائس والبيع فأجابوه فبعث بأجوبتهم إلى الإمام أحمد فأجابه، كما أجابوه بهدم كنائس سواد العراق وذكر الآثار عن الصحابة والتابعين ومضى الإمام ابن تيمية إلى أن قال: "ولما كان المسلمون متمسكين بالسياسة الشرعية التي منها ألا تجتمع قبلتان بأرض أولا يجتمع بيت رحمة وبيت عذاب"

ولهذا كانوا مؤيدين منصورين على الأعداء مع قلة المال والعدد ونالوا كل خير ولا يلتفت في ذلك إلى مرجف أو مخذل يقول: إن لنا عندهم مساجد وأسرى نخاف عليها، فإن الله تعالى يقول: {وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ} [الحديد: 25]

وإذا كان نوروز في مملكة التتار قد قام بهدم الكنائس على رغم أعداء الله، فحزبه المنصور وجنده الموعود بالنصر إلى قيام الساعة أولى بذلك وأحق... إلى آخره، مختصرًا من رسالتين لابن تيمية جوابًا على استفتاء ورد إليه في أمر الكنائس في القاهرة وغيرها، إحدى الرسالتين أوردها ابن القيم في أحكام أهل الذمة والثانية وردت في مجموعة الرسائل والمسائل.

أمير المؤمنين هارون الرشيد قد استفتى أبا يوسف في أمر الكنائس والبيع، ففصل له في فتواه جميع أحكامها فهدم ما كان في السواد كانت تمام سعادتها، فلم ينظم بعدها الأمر لهم.

وقسم العلامة ابن القيم البلاد التي تفرق فيه أهل الذمة والعهد إلى ثلاثة أقسام:

أحدها بلاد أنشأها المسلمون في الإسلام مثل البصرة والكوفة وبغداد والقاهرة وغيرها مما مصره المسلمون قلت: ومثل الكويت.

فهذه البلاد وما فيها خاصة للإمام إن أراد الإمام أن يقر أهل الذمة فيها ببذل الجزية جاز، فلو أقرهم الإمام على أن يحدثوا فيها بيعة أو كنيسة أو نارًا لمجوس أو يظهروا فيها خمرًا أو خنزيرًا أو ناقوسًا لم يجز، وإن شرط ذلك وعقد عليه الذمة كان العقد والشرط فاسدين، وهو اتفاق من الأئمة لا يعلم بينهم فيه نزاع.

القسم الثاني: البلاد التي أنشأها المشركون ومصروها ثم فتحها المسلمون عنوة وقهرًا بالسيف، فهذه كذلك لا يجوز أن يحدث فيها شيء من البيع والكنائس وأما ما كان من ذلك قبل الفتح فهل يجوز إبقاؤه أو يجب هدمه؟

فيه قولان في مذهب أحمد: ولهما وجهان لأصحاب الشافعي وغيره:
أحدهما: تجب إزالته وتحرم تبقيته لأن البلاد قد صارت ملكًا للمسلمين فلم يجز أن يقر فيها أمكنة شعائر الكفر كالبلاد التي مصرها المسلمون لقول النبي صلى الله عليه وسلم: «لا تصلح قبلتان ببلد».

ولأنه لايجوز إبقاء الأمكنة التي هي شعائر الفسوق كالخمارات والمواخير، لأن أمكنة البيع والكنائس قد صارت ملكًا للمسلمين.

فتمكين الكفار من إقامة شعائر الكفر لها فيها يحرم، كبيعهم وإجازتهم إياها كذلك، ولأن الله تعالى أمر بالجهاد حتى يكون الدين كله لله، وتمكينهم من إظهار شعائر الكفر في تلك المواطن جعل الدين لغيره وهذا القول هو الصحيح.

القسم الثالث من البلاد: ما أنشئت قبل الإسلام وفتحت صلحًا وهذا نوعان:
أحدهما أن يصالحهم على أن الأرض لهم ولنا الخراج عليها، أو يصالحهم على ما يبذلونه وهي الهدنة فلا يمنعون من إحداث ما يختارونه فيها لأن الدار لهم كما صالح رسول الله صلى الله عليه وسلم ولم يشترط ألا يحدثوا كنيسة ولا ديرًا.

فلو وقع الصلح مطلقًا من غير شرط حمل ما وقع عليه صلح عمر، وأخذوا بشروطه لأنها صارت كالشرع فيحمل مطلق صلح الأئمة بعده عليها.

السؤال الثاني:
هل يجوز تجنيس النصارى أو اليهود بجنسية البلاد كسائر المسلمين؟!

الجواب:
وأما السؤال عن تجنيس النصارى أو اليهود بجنسية البلاد كسائر المسلمين:
فهذا بلا شك داخل في عموم ما حرمه الله تعالى على المؤمنين من موالاة أهل الكفر قال تعالى:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ} [المائدة: 51]

وقال تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَكُمْ هُزُواً وَلَعِباً مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ} [المائدة: 57]

وقال تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ} [الممتحنة: 1]

وقال تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَمَا يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ} [الممتحنة: 13]

إلى غير ذلك من الآيات التي يحذر الله بها عباده المؤمنين من موالاة أهل الكفر التي هي أخص صفات المنافقين.

ولاشك أن منحهم الجنسية وتمتعهم بها كسائر المسلمين غاية في موالتهم ومحبتهم وذريعة لنفوذ كلمتهم بما فيه ضرر على الإسلام والمسلمين فإنهم خونة وجواسيس لأهل ملتهم على عورات المسلمين وأسرارهم.

ولهذا وغيره ما كان المسلمون في القرون المفضلة يوالون اليهود والنصارى ولا أهل البدع المضلة، بل يرون ذلك من صفات المنافقين ولم يكونوا يستعملون منهم أحدًا في أمور المسلمين أصلاً.

وتحرم الاستعانة بهم في شيء من ذلك، كعمالة وجباية خراج وكتابة وقسمة فيء وغنيمة ولا يكون أحدهم بوابًا ولا جلادًا ولا جهبذًا وهو النقاد الخبير.

وكتب خالد بن الوليد إلى عمر بن الخطاب رضي الله عنه يقول: "إن بالشام كاتبًا نصرانيًا لا يقوم خراج الشام إلا به."
فكتب إليه لا تستعمله!
فكتب: إنه لا غناء عنه
فكتب إليه: لا تستعمله!
فكتب إليه: إذا لم نوله ضاع المال.
فكتب عمر رضي الله عنه: "مات النصراني والسلام".

يعني افرض أنه مات فهل يضيع المال، وتختل أمور الدولة.

ودخل أبو موسى الأشعري على عمر بن الخطاب رضي الله عنه معرض عليه حساب العراق فأعجبه ذلك وقال: "ادع كاتبك يقرأه علي
فقال: إنه لا يدخل المسجد؟
قال: ولم؟
قال: لأنه نصراني!"

فضربه عمر رضي الله عنه بالدواة فلو أصابته لأوجعته
ثم قال: "لا تعزوهم بعد أن أذلهم الله ولا تأمنوهم بعد أن خونهم الله ولا تصدقوهم بعد أن أكذبهم الله".

ولا يستشار كافر، ولا يؤخذ برأيه لأنه غير مأمون، قال تعالى: {قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ} [آل عمران: 118]

كل العداوات قد ترجى مودتها
إلا عداوة من عاداك في الدين

وفي الصحيحين من حديث عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم خرج إلى بدر، فتبعه رجل من المشركين فقال له: «مؤمن بالله ورسوله».
قال: لا
قال: «فارجع فلن أستعين بمشرك لأن الكافر لا تؤمن غائلته ومكره والحرب تقتضي المناصحة والكافر ليس من أهلها»
قال ابن المنذر: "والذي ذكر أنه استعان بهم غير ثابت".

ويحرم القيام لهم ولا لمبتدع يجب هجره ويحرم تصديرهم بالمجالس عند المسلمين، لأنه تعظيم لهم، ويحرم بداءتهم بالسلام ولا يوقرون كمسلم لانحطاط رتبتهم، وتحرم تهنئتهم وتعزيتهم وشهادة أعيادهم.

وقال عمر رضي الله عنه: لا تدخلوا على المشركين في كنائسهم يوم عيدهم فإن السخطة تنزل عليهم ولا يأذن المسلم لزوجته النصرانية أو أمته أن تخرج إلى عيد من أعيادهم أو تذهب إلى كنيسة وله أن يمنعها ذلك ولا تخرج نصرانية لشراء زنار، ولا يشتريه مسلم لأنه من علامات الكفر.

ويمنعون من تعلية ينيان على مسلم ولو رضي، لقوله صلى الله عليه وسلم: «الإسلام يعلو ولا يعلا عليه».

فإن علا هدمه، ويمنعون من رفع صوت على ميت، ومن قراءة القرآن، وضرب ناقوس، وجهر بكتابتهم، وأن لا يذكروا دين الإسلام إلا بخير ويمنعون من إظهار منكر، وأكل وشرب برمضان وإظهار خمر وخنزير وصليب، فإن فعلوا أتلف.

ويمنعون من دخول حرم مكة، ولو بذلوا مالاً حتى غير مكلف وحتى رسولهم، ويعزر من دخل منهم الحرم ويخرج ولو مريضًا أو ميتًا وينبش إن دفن به.

ويمنعون من الإقامة بالحجاز، كالمدينة واليمامة وخيبر وينبع وفدك وقراها، ولا يدخلونها إلا بإذن الإمام فإن دخلوها لتجارة لا يقيمون في موضع واحد أكثر من ثلاثة أيام، فإن فعل عزر.

فإن آخر ما تكلم به النبي صلى الله عليه وسلم قال: «أخرجوا اليهود والنصارى من الحجاز». رواه الإمام أحمد وقال عمر رضي الله عنه: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول: «لأخرجن اليهود والنصارى من جزيرة العرب حتى لا أترك فيها إلا مسلمًا».

والمراد الحجاز بدليل أنه ليس أحد من الخلفاء أخرج أحدًا من اليمن وتيماء.

قال الإمام أحمد: "جزيرة العرب: المدينة وما والاها"

يعني أن الممنوع من سكنى الكفار به المدينة وما والاها، وهو مكة وخيبر وينبع وفدك، وليس لكافر دخول مسجد من مساجد المسلمين، لأن عليًا رضي الله عنه بصر بمجوسي وهو على المنبر فنزل وضربه وأخرجه وهو قول عمر بن الخطاب رضي الله عنه، ولأن حدث الجنابة والحيض يمنع من دخول المسجد فالشرك أولى.

تلك بعض أحكام أهل الذمة، فكيف والسؤال الوارد عن أعداء أوجب الله علينا جهادهم، حتى يكون الدين كله لله، وتكون كلمة الله هي العليا، ويرجعوا عن دينهم الباطل إلى الهدى ودين الحق الذي بعث به خاتم المرسلين صلوات الله وسلامه عليه، أو يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون.

فإن قيل إن صاروا من أهل الذمة وجبت علينا حمايتهم في دمائهم وأموالهم وأعراضهم، فهل يستحقون الجنسية حينئذ لندفع بها عنهم من اعتدى عليهم، أو ظلمهم أو لنعرف بها من حل دمه وماله إذا انتقض عهده، قلنا تكون لهم جنسية خاصة بهم تميزهم لما ذكر فقط غير جنسية المسلم، وهذا كما يلزمهم التميز عنها يلبسهم وإبعاد موتاهم لنعرفهم.

السؤال الثالث:
هل يجوز إزالة أماكن شعائر البدع والأهواء أي الكنائس والمعابد اليهودية والهندوسية وغيرها؟

أما السؤال الثالث:
عن الأماكن التي تقام فيها شعائر أهل الأهواء والبدع المضلة، فهذه لاشك إزالتها إزالة للمنكر، وفي تركها خطر عظيم وفتنة وخيمة، فدسائس أهل هذه البدع معروفة وخياناتهم مشهورة وكيدهم وخداعهم قديم، وغير خاف ما فعله زعماؤهم من استدعاء التتار وتمهيد السبيل لهم لإهلاك المسلمين في بغداد 656 هجرية والتاريخ خير شاهد.

ولكني أكتفي من الجواب على ذلك بقوله صلى الله عليه وسلم: «من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد».

وفي رواية لمسلم: «من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد».

أي من أحدث في ديننا ما ليس فيه مما لا يوجد في كتاب ولا سنة ولا إجماع ولا أصل فيه، فهو مردود على فاعله لبطلانه غير معتد به لفساده.

وهذا الحديث الشريف العظيم معدود من أصول الإسلام وقاعدة من قواعده قال الإمام النووي رحمه الله: "مما ينبغي حفظه واستعماله في إبطال المنكرات وإشاعة الاستدلال به لذلك".

والله هو الموفق، وبه يستعان ولا حول ولا قوة إلا بالله وحسبنا الله ونعم الوكيل.

اللهم إنا نعوذ بك من الفتن، من ما ظهر منها وما بطن، ونسألك أن تحفظنا من البلايا والمحن، ونسألك باسمك العظيم، ونور وجهك الكريم أن تميتنا على ملة نبينا غير مبدلين، ولا محرفين، ولا فاتنين، ولا مفتونين، آمين يارب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.

محمد بن سليمان الجراح رحمه الله

إعداد وتقديم د.أحمد بن عبدالعزيز الحصين

-----------------------------------

ترددت في نشر هذا الكلام، ولكن نشره في موقع يزوره ملايين المسلمين قد حسم الأمر بالنسبة لي

أعتذر لجميع اخوتي واخواتي المسيحيين
بل وأعتذر لكل مسلم حق يعلم مقدار الكذب والتدليس والتلفيق في هذا الكلام المسيء أبلغ الاساءة للمسلمين وللدين الاسلامي

مش عارفة أقول إيه.. أقول آدي موقع عمرو خالد اللي كتير زعلوا مني عشان بأنتقده؟
أقول آدي عمرو خالد اللي بيتكرم في الغرب الكافر وبياخد منه تبرعات لجمعيته؟
أقول أنا اتبرأ من هذا التفسير المهين والتحريف المسف لآيات الله البينات؟
أقول لعنة الله على هذا الخطاب المليء بالحقد والكراهية والتحريض والارهاب؟

أنا ممكن أرد على كل كلمة وأوضح حجم التشويه والكذب وخلط الأمور اللي تم استخدامه في هذه الرسالة التحريضية الدنيئة.. انما أخشى أن أضفى على هذا العار أي قيمة من أي نوع.. فهو بالفعل لا يرقى لمستوى النقد والتحليل

لكن أقوى دليل على كذب هذه الادعاءات على الاسلام والمسلمين هي الكنائس الشامخة التي تزخر بها الدول الاسلامية حتى يومنا هذا
تكفي شهادة التاريخ لصلاح الدين الايوبي الذي تعرضت القدس في عهده لغزو الحملات الصليبية، وبالرغم من ذلك لم تمس أي كنيسة في هذه الأرض الطاهرة التي يدنسها الصهاينة اليوم، وكانت تقام الشعائر المسيحية فيها بمنتهى الحرية وفي ظل مناخ من الود والاحترام
يكفي أن كل هذا الخرف لن يبدل عميق الود والأخوة بين ابناء هذا الوطن مهما تأثر به القلة من ضعاف النفوس والدين

أنا وغيري كتير.. احنا الاغلبية صدقوني.. ندين مثل هذه الادعاءات ونقف لها بالمرصاد
يمكن يكون صوتنا مش عالي زي عمرو خالد والمتطرفين والارهابيين
بس أنا أهه بفضح الكلام ده.. اللي للأسف بيصدر عن بعض المسلمين، عشان أمحي أي شك ممكن يساور عقول المسيحيين، وليهم حق
المساجد في بلاد الغرب هي أبلغ دليل على اننا احنا الأغلبية.. لأننا انتزعنا احترام العالم لدينا الحقيقي فاستحققنا أن نمارس شعائرنا في الدول المسيحية بكل حرية
ولم يظهر العالم لنا عكس هذا الاحترام إلا أن بدد بعض السفهاء مثل هؤلاء ما بنته أجيالا عديدة من المسلمين الحقيقيين بالعنف والارهاب والتعصب الأعمى والخطاب التحريضي المليء بالكراهية

التطرف موجود في كل مكان وفي كل دين.. دا حتى موجود في تشجيع الكورة

أنا مش بحاول أخفف من المصيبة اللي مكتوبة فوق دي
بالعكس، دي مش أول مرة أقرا فيها الكلام ده (للأسف).. إنما المصيبة هي المصدر اللي بينشرها انهاردة
واللي شباب كتير مخدوعين فيه وفاكرين ان هو دا الاعتدال وهو دا اللي هيوديهم الجنة

لكن بالرغم من فداحة المصيبة، عندي أمل اننا نقدر نحتويها مع بعض، بالثقة والحب اللي جمع بين المصريين على مر تاريخهم

أنا بتأسف، ودموعي شاهدة عليا.. والله ما هنسكت بعد انهاردة ع الناس دي
نفسي يكون الكل عنده ثقة ف ده.. ساعتها هنقدر نغير حاجات كتير

----------------

تحديث

لأني حريصة على ان القرف ده لا ينتشر ولا يقرأه الشباب المغيب.. وليس همي هو التشفي في الأخ عمرو خالد والسلام
فقد حاولت ليومين على التوالي أن اراسله بخصوص الاستفسار عن سر نشر هذه الرسالة الارهابية على موقعه
ولكني لم استطع بسبب غلق صفحة الرسايل التي تقول الآتي

الأخ الكريم/الأخت االكريمة :

أحبائى :أستقبل بإذن الله رسائلكم يوميا . مع مراعاة انه اذا بلغ العدد 1500(ألف وخمسمائة رسالة) يتم اغلاق العداد اوتوماتيكي

مما يعني أن الموقع يريد الايحاء لزواره بان الرسايل نازلة ترف وهما مش ملاحقين.. ودي طبعا حيلة تسويقية معروفة لتعزيز السلع لا تخفى على واحد استاذ ماركتنج زي الاستاذ وفريقه

لم افقد الأمل.. وحاولت الاتصال بادارة الموقع، ففوجئت أن الصفحة المخصصة لذلك لا تعمل

فياريت لو حد اتفحتله طاقة القدر وعرف يوصل لأي وسيلة لمراسلة الاستاذ عمرو أو ادارة موقعه إنه يبلغني وله الأجر والثواب عند الله

25 comments:

Wandering Scarab said...

يا فانتا..

أنا على فكرة بقالي فترة طويلة مبقوقة من اللي إسمه عمرو زفت الطين دة و شايلة على قلبي قد كدة لأن معظم بنات العائلة عندي إتحجبو و بطلو يسلموا على رجال و قعدوا في البيت والكلام الفارغ دة بسببه. دة أصلاً واحد نصاب واللهي.. و مجلة فورد فضحته قبل كدة.

و بعدين أنا عايزة أفهم.. يعني الجنود المسيحيين اللي بيدخلوا الجيش في مصر، دول إيه بقى .. مش مصريين يعني.. أومال انشالله طالبين منهم يدافعو عننا ليه و يرموا نفسهم في وش المدفع.. ولا هو عشان مسيحي يبقى نرميه للنار؟؟ دة إيه الخيبة دي؟ العالم بيتقدم وحنا بنرجع لورا. دي حاجة تحزن بصراحة.

ياريت بقى حد من بتوع الإم أي فايف يقرأ الكلام دة. علا يتعظو و يرحلوا عمرو خالد دة على مصر تاني.

إيه يا ربي الهم الاسود اللي بينزل علينا دة

Abominatrix

Amenhotep®© said...

I hate Amr Khaled,i think he's a big fat piece of crap!!

Abdou Basha said...

مش عشان الموضوع محطوط في المنتدى بتاعه يبقى يتم ادانته كليا كده
دي حاجة غير منسوبة اليه، ده واحد واخد فتوى من واحد تاني، وناشرها عشان يشل الناس اللي زي حالتنا
انا مش بدافع عن عمرو حالد، بس فيه فرق بين واجهة الموقع ومقالاته، والمنتدى.. حتلاقي فيه حاجات تانية من النوعية دي لأنه اكيد فيه ناس مهووسين في المنتدى
**
بعيدا عن ربط الموضوع بشخص عمرو خالد وتلخيص القضية في شخصية واحدة، الأراء الدينية اللي فوق دي اذا اعتبرناها اراء اساسا بتعبر عن ضيق افق حاد

Fantasia said...

العزيزة واندرينج سكاراب

عمرو خالد فضايحه كتير، لكن الشباب اللي معجب بيه مستعد يغفرله أي حاجة عشان جلسات التنويم المغناطيسي اللي بيعملها

اللي نشرته مجلة فوربس ده لو كان اتقال عن واحد سياسي مثلا كنتي شوفي وابل اللعنات اللي كان هينزل فوق دماغه، لأن لأنه النجم الاعلامي المحبوب، فعادي يعني انه يتاجر بالدين وياخد ملايين

دا غير ان فيه لجنة من الازهر كانت راجعت شرايطه بعد ما اكتشفوا انه بيقول آيات القرآن غلط. واتفضح ساعتها فضيحة بجلاجل، لكن مش مهم يعني.. فيها إيه؟ نجوميته تغفرله حتى تحريف القرآن يعني

ولا الحملات الوهمية وعمليات النصب والاحتيال اللي بيقوم بيها.. موضوع صناع الحياة اللي كان بيدي فيه العيال المتدربين شهادات بامضاءه، كأنه رئيس جامعة، ولم على حس الموضوع ده تبرعات قد إيه.. وماله لما يبيع الهوا ف ازايز يعني؟ على قلب العيال زي العسل

ماهو كمان لعبها صح، يعني مكتب المحاسبة بتاعه ده كان هيعيشه في النعيم اللي هو فيه دلوقتي ولا الشهرة دي؟ لأ وعجبني أوي السيناريو اللي طلع نفسه فيه شهيد والاشاعات اللي طلعها انه اتنفى برة مصر.. حاجة تقطع القلب.. وهو كان رايح يدرس في بلاد الكفر والانحلال

بجد خيبتنا ماوردتش على حد.. وآدي أخرتها

خالص تحياتي

Fantasia said...

Amenhotep,

Yeah.. But.. How can we solve the mystery of his growing success?
I can't deny that he's smart.. he can really market for himself and sell his crap. Yet, I believe it is not a matter of how smart he is as much as it has to do with the overall decline that our country is witnessing.

Fantasia said...

عبده باشا

كان ممكن اتفق مع حضرتك لو المنتدى ده مش تابع لموقع عمرو خالد.. لكن للأسف ادارة المنتدى هي نفس ادارة الموقع
السماح بنشر هذا الموضوع التحريضي بكل ما يحمله من تشوهات وافتراءات على الدين الاسلامي معناه اجازته من قبل ادارة الموقع، وهنا تكمن المصيبة

لما الشباب اللي متأثر بعمرو خالد وبيتصفح موقعه ويتفاعل على منتدياته يقرأ هذا الكلام على موقعه الرسمي فهو لن يقول ما قلته حضرتك، ولكنه سيستقبل هذا الكلام باعتبار أن مصدره هو محل ثقة بالنسبة له

بصرف النظر عن هذه النقطة فأنا سعيدة أنك تتفق معي على أن هذا الكلام لا ينتج سوى عن عقلية خربة ونفسية مريضة، ولا يصح لأي موقع اسلامي -مهما كان- أن يروج لمثل هذا الفكر الطائفي والارهابي اللعين

خالص تحياتي

The Innocent said...

انا شاكر موقفك جدا يا فنتازيا. لكن للأسف في النهاية هما دول اللي بيتكلموا بأسم الإسلام، وهما دول اللي بيسمع ليهم المسلمين.
وفي اول فرصة هيتحاور فيها حد زيك معاهم، كل طرف هيتهم التاني بعدم فهم الأسلام والخروج عنه. هل الإسلام غير قابل للفهم ودائما هو موضع خلاف؟ أم انه عجز في عقول المنتمين له؟ ام ان المسلمين يصرون على وضعه حيث الخلاف؟

haneen said...

عزيزتى فانتا

مش عارفه ليه انا مش قادره اصدق ان الكلام دا يصدر بموافقة او تحت تصرف عمرو خالد على فكره هو مش وحش قوى للدرجه دى مع احترامى لكل الاراء ولوجهة نظرك واحب اوضح من الاول ان انا بعترض وبشجب وبأدين الكلام المنشورعلى المنتدى دا اللى مش ممكن يكون صادر عن مسلمين وان اللى كتبه انسان حقود وهدفه فعلا اثارة فتنه بين المسلمين والمسيحيين ، انا من زمان قوى وانا مشتركه فى الجروبس بتاعت عمرو خالد على الياهو وبراسل وبتكلم مع المشرفين عليها وبالفعل بعت لهم النهارده ييجى اكثر من 8 رسائل للاهميه والرد بسرعه للتوضيح لان الموضوع خطير وهما فعلا بعتولى حالا رساله الكترونيه انه سوف يتم الرد خلال 24 ساعه من الان مش عارفه ليه يعنى واشمعنى اربعه وعشرين ساعه ،على العموم ما علينا اول ما هيجينى الرد هبعتهولك على الميل بتاعك واسمحيلى انشره لقرائك ودا فى جميع الحالات سواء الرد لصالحه او ضده ’ بس اللى متأكده منه وشوفتوا بعينى ان عمرو خالد ايام مشروعات صناع الحياه كان نسبه كبيره جداً من الشباب والشبات المسيحيين بيشتغلوا فى المشاريع دى جنباً بجنب مع المسلمين ومعظمهم بيحترموه وبيحبوه على فكره وكل سنه بتعزموا الكنيسه فى القداس بتاع الاخوه المسيحيين وبيروح ودا قلب عليه ناس كتير من اخونا المحذوقين بتوع الفتاوى اياهم يعنى الراجل ودى كلمة حق بقولها وهتحاسب عليهاوانا برضه ليا بعض التحفظات على حاجات بيعملها مش بتعجبنى ،واناعلى فكره عندى كل محاضراته عمره ما اثار موضوع يحض على اى كراهيه او فصل بينا وبين اخواتنا واخونا المسيحيين بل دايما ينادى بأننا اخوه معقول يبقى عنده انفصام ولا ايه ،انا عندى بادرة شك ان الموضوع دا ملفق من احد المتحزبين ضده وبيحاربوه لان المكان اللى منشور فيه الكلام دا فى المنتدى اسمه مقرأه ومعنى مقرأه اى تلاوة وحفظ وتسميع وتجويد القرآن ماله بقى ومال الفتاوى لازم الواحد برضه يعقلها قبل ما نصدق ولا ايه. وانا بتأسف لكل الاخوه المسيحين اللى قروا الكلام دا واتأثروا بيه وبقولهم ان احنا المسلمين عمرنا ما يصدر منا اى من الكلام المنشور على المنتدى ولا يوجد اى ضغائن او احقاد بينا وبينكم وسنظل دائماً رمزاً ووجهه مشرفه للوحده الوطنيه ، نبينا اوصانا " استوصوا خيراً بالاقباط " وربنا يخرب بيت اللى بيزرع الفتن دى نشوفه مولع ونطفيه بالبنزين 92

Wandering Scarab said...

With respect to everyone who thinks Amr Khaled is a knight in shining armor. Anyone who tells me that I'm an adulteress because I am not wearing hijab has lost his credibility. And Amr Khaled did. I saw him and heard him on TV several times, encouraging women to wear hijab and describing in detail how a woman continues to commit the sin of not wearing hijab, equivalent to "zina", every time she walks down the street without the head covering. 'Adulteress' in itself is a word that has very negative connotations to it, and to lump me in this category without knowing me denotes not only inexperience, and naivety, but also a lack of integrity and respect, as well as a lack of awareness to their surroundings. And then you hear about things like the Eid Sexual Assaults in downtown Cairo. Young men who think "uncovered" women are adulteresses. And that is just one thing. There are plenty more things that Amr Khaled is responsible for. Anyone who makes money through the pain and oppression of others is a person who lacks respect and integrity.

So for those who are asking us to use common sense, is it common sense to assume the person speaking to you is evil because she is not wearing hijab?

Indeed, common sense is not common these days!

أنا حر said...

الكلام مسيء ومستفز وحتى لو مش على لسان عمرو خالد فده ميخلهوش مش مسئول لأن الكلام ده في الموقع الخاص بيه علشان كده هو المفروض مسئول عن كل حاجة يتم نشرها في موقعه
خصوصا اذا كانت محرضة بالشكل ده
الكلام اللي قريته مستفز لأبعد الحدود بصراحة كأنه اعلان عن الحرب بيدعونا كلنا اننا نتسلح بالوهم ونقاتل بعض لمجرد الاختلاف في الديانات
عمرو خالد لازم يراجع اللي بيتكتب في موقعه لأنه مسموع وانا الحقيقة هنا مش في موقف اني احلل شخصيته او كلامه انما انا بعترض بشدة على الكلام اللي اتنشر باسم الاسلام وبأيدك يا فانت بشدة في النقد ده بصراحة لأنه في محلة
تحياتي

Fantasia said...

الاستاذ العزيز انوسنت

لا شكر على واجب يا سيدي الفاضل.. يا ريت كان في إيدي أعمل أكتر من كدة

بص يا عزيزي، إي دين في الدنيا بيتأثر بثقافة متبعيه. لما الجهل بعيد عنك يتفشى في مكان توقع دايما الأسوأ. ماهو الدين ده محتاج عقول تتفاعل معاه، إذا كانت العقول دي نضيفة هيكون الدين عامل نهضوي وحافز روحي عظيم يدفعهم للأمام ويجعلهم أكثر انسانية.. لكن العقول المصدية بتلوث دينها ومجتمعها وبلدها وبتسقط كل قبحها وتخلفها وامراضها على الدين عشان تأثر بيه على بقية المتخلفين وترتد بالجميع للوراء وتنزل بانسانيتهم إلى أحط مستوى

الدين الاسلامي بيمر بأزمة حاليا لمجرد تصادف أن أغلبية متبعيه في هذه الحقبة التاريخية التي نعيشها يقبعون في ظلمات العالم الثالث، حيث انحدار العلم والثقافة وغياب التنمية وشيوع الفقر والتخلف

خالص تحياتي

بحبك يامصر said...

السلام عليكم
ازيك يا فانتا اخبارك ايه
بخصوص الموضوع ده يا فانتا يعنى لو كان ده رأى الدين الاسلامى فعلا كنتى هتنقديه برده وهتقولى عليه انه تطرف وارهاب وخلق للفتن؟
طيب ايه اللى يفصل فى ان كان ده راى الدين الاسلامى او لاء؟
لازم يكون فى حد يفصل لاننا مينفعش نقعد نهاجم فى بعض وخلاص لازم نوصل لنتيجه ولازم تكون نيتنا لمعرفة الحقيقه فقط دون النظر فى كونى كسبان او خسران من المناقشه
اولا انا سأقول سمعا وطاعه وانفذ اذا كان هذا ما جاء به الرسول الكريم اما اذا كان هذا فهم خاطئ فيجب ان يصحح لكى لا يجرى وراء الفهم الخاطئ الكثير
قرأت فتاوى لعلماء كثيره تقول مثل هذه الفتوى وكان سيدنا عمر بن الخطاب يوصى بهذا لجيوش الفتوحات الاسلاميه بان لا يجوز هدم اماكن العبادات ولكن ايضا لا يجوز ترميمها وبنائها فى دار الاسلام
اما بخصوص اننا والمسيحيين اخوه احنا مش اخوه بس احنا شركاء فى وطن واحد ليهم حقوق وعليهم واجبات زى ما احنا لينا حقوق وعلينا واجبات والحقوق والواجبات دى بيحددها الشرع يعنى ربنا سبحانه وتعالى منظم العلاقه بينا وبين اهل الذمه وكمان بينا وبين الكفره الذين لا يعترفوا بوجود الله اساسا
وما دام الله سبحانه وتعالى نظم هذه العلاقه يجب علينا ان نسمع ونطيع لاننا لا نملك الا السمع والطاعه لخالقنا عز وجل فكيف لا نسمع ونطيع وقد قال الله تعالى فى الحديث القدسى (((من لم يرضى بقضائى فليرحل من تحت سمائى))فهل لنا مكان نعيش فيه الا تحت سماء الله وفى كون الله عز وجل ؟
شريعة الله نزلت مع الاسلام ولقد ارتضها لنا الله عز وجل لتحكم بيننا الى يوم الدين ولان الله كامل فلابد ان تكون شريعته كامله اذن فان الشريعه الاسلاميه لابد وان تكون ذكرت كيفية معاملة الذمى وكيفية التعامل مع دور عبادتهم لان الله سبحانه وتعالى سبق فى علمه ان كل هذا الجدال سيحدث وبالتأكيد ان الله ارسل لنا كل الردود على كل تسؤلاتنا فى شريعته
وشكرا واسف على الاطاله

Fantasia said...

العزيزة حنين

تسلمي يا ست الجدعان. أشكر موقفك المشرف وتفاعلك الايجابي مع هذا اموضوع الهام. ورغم اننا اتكلمنا كتير عن الموضوع بس أحب أقول للناس كلها انك عملتي مجهود كبير جدا في الاتصال بهذا الموقع المشئوم
أوعي تزعلي إن مفيش حاجة حصلت. لازم هنوصل لنتيجة طالما عندنا اصرار اننا نوصل.. ومش هنسكت إلا لما الناس الجبانة دي تطلع من جحورها ويبان وشهم الحقيقي للناس كلها
عارفة يا حنين أكبر آفة بتواجه الاسلام في مجتمعنا انهاردة إيه؟ النفاق. الاسلام انهاردة بقى بيستغل للنفاق وخداع الناس والمتاجرة بمصاير الشعوب
واحد زي عمرو خالد ده يعملك برنامج بملايين إسمه دعوة للتعايش، لكن في نفس الوقت لا يهمه لا تعايش ولا غيره.. مش قبض وخلاص؟ خليه ماشي ع الموضة بقى.. التعايش كان موضة امبارح، لكن انهارة التعصب بقى موضته أقوى والشيوخ السلفيين بيسحبوا البساط من تحت رجله. قالك ألعب على كل الحبال
طب مش فلوس الغرب الكافر دي تبقى حرام يا أوختي ولا إيه؟ إزاي ياخدها ويعمل بيها جمعية خيرية لمساعدة المسلمين؟ مش كدة الكفار هما اللي بيصرفوا عليهم؟ يعني اللأخ كله دوره إنه بنك إسلامي بيحلل الفلوس بتاعة الكفرة. بدل إيده الطاهرة لمستها يبقى خلاص كدة، بقت حلاله بلاله

خالص تحياتي

Fantasia said...

Dear Wandering Scarab,

Yeah, you bet. Common sense is rare these days.

Those who speak in favor of Amr Khaled are not to blame, though. Most of them don't know anything beyond his TV shows. You know how he uses theatrical talents to impose what he says as if it is as sacred as the Quran. Not only young people are affected by him, there are plenty of seniors too.. especially women.

His aim from the hijab thing was to exercise his influence, period. This is the visible, concrete proof of his success.. and it did. Do you think he would have made the same bang had he been talking about morals and ethics? But a veil on the head that screams "Amr Khaled" earned him this place among the many other swindlers who are dying for a chance. We now have Hosny and Moaz as very eligible clones, following the tricks of the trade from their senior master.. focusing on hijab, movie stars, and soccer players.

Fantasia said...

الأستاذ العزيز أنا حر

أشكرك على الاعلان عن هذا الموقف الذي يدين مثل هذا الكلام التحريضي الكريه

وأتمنى أن نقف جميعا لنتصدى لرياح التعصب والتطرف والارهاب، حتى لو جائت من عمرو خالد نفسه

خالص تحياتي

Fantasia said...

الاستاذ بحبك يا مصر

لا أخفي عليك، فقد أزعجني تعليقك إلى أبعد الحدود، ولا أفهم ما معنى استنادك من البداية على كلمة "لو"!! يعني إيه لو؟ ولما حضرتك كمسلم مش عارف الاسلام بيقول كدة ولا لأ يبقى مين اللي يعرف؟

الصراحة كلامك عجيب جدا ومعناه إننا فعلا عايشين في زمن الكهنة وصكوك الغفران! لما نتخلى عن دينا ونحطه في إيد ناس تانية هما اللي يقولوا إيه هو الاسلام ويفصلوا هما بقى دا إسلام ولا مش إسلام، يبقى احنا ماشيين على دين تاني

يعني إيه حد يفصل مش فاهمة؟ يفصل في إيه؟ هو ماتش كورة؟

أولا، الدين الاسلامي كما نعرفه جميعا لا يؤخذ من أحد سوى القرآن، آيات الله البينات، ثم السنة النبوية الموثقة، أي سنة النبي عليه أفضل الصلاة والسلام

ماذا يعني أن تقول لي أن شيخ بشري مثلي ومثلك أفتى، بأن عمر بن الخطاب وهو أيضا بشري غير معصوم، قد قال هذا أو ذاك؟ هل يؤخذ الاسلام من فتوى بشر عن أقوال الصحابة؟ وما علاقة هذا بكلامك اللاحق عن كمال الله وكمال الدين؟

آه صحيح دا أنا نسيت إني مش لابسة عمة.. ولا لابسة حجاب أصلا.. فالمفروض أطيع أي حد مغطي راسه من سكات

الطاعة يا سيدي الفاضل هي طاعة الله ورسوله.. ولا أعرف غير ذلك أي طاعة

يعني لما القرآن الكريم والاحاديث الشريفة تأمرني أمرا صريحا بإحترام أهل الكتاب يبقى ماجيش أنا أعدل عليهم وأقول أصل الشيخ قالي.. وأروح أهد أماكن عبادة يذكر فيها إسم الله وأقول وقتها أصل ربنا اللي قالي.. واتبلى على ربنا

ممكن أعرف إيه هو قضاء الله اللي حضرتك بتقول عليه؟ لما احنا ندعي على الله أنه يقضي بهذا الارهاب وهذا الطغيان يبقى بنزعل ليه لما يقولوا ع المسلمين ارهابيين؟ ولا الكلمة هي اللي مش عجبانا؟

طب ليه غير المسلمين بيسمحوا للمسلمين ببناء المساجد على أرضهم؟ وليه المساجد الأثرية اللي في اسبانيا بيتم ترميمها والاعتناء بيها؟ ليه ما يهدوهاش على راس اللي فيها مش عارفة؟
لو قولتلي دينهم لا يقول بهذا، هقولك ولا يقول بعكس هذا. فلو كان اختيارهم هو الابقاء على دور عبادة للمسلمين، فالأدعى بنا أن نعي أن البشر لا يمكن أن يكونوا أرقى وأعظم خلقا ممن خلقهم.. ولا إيه؟ ولا كمال الله دا شعار كدا وبس؟

أنا بجد بحزن من قلبي لما مسلم يتشكك في عدل وعظمة دينه ويكون عنده استعداد انه يسمع كلام أي حد عن الاسلام لمجرد انه نصب من نفسه كاهن وحارس للعقيدة.. بالرغم من عدم جواز هذا في الاسلام من الأصل

يا أيها المسلمون.. أفلا تعقلون؟ أفلا تتدبرون؟

خالص تحياتي

ابو احمد said...

فانتا الجميله
انا لن أعلق لكن اسمحيلى بنصيحه او رأى اذا لم تعجبك كلمه نصيحه
حين نتناقش لابد ان نناقش من يؤمن بالمواطنه كأساس للمشاركه وكمنطلق ايضا النقاش يجب ان يكون منطلقاته واحده ولأهداف محدده اما النقاش لمجرد النقاش مع اصحاب العنعنات فلن يجدى سيصبح حوار طرشان
سعيد بتألقك
تحياتى

حالة ملل said...

العزيزة فانتا قبل اى شيئ اشكر محاولاتك المستميتة لفضح هذا المدعى وفضح اساليبه الرخيصة فى اشعال الفتن والتى لن تتوقف الا بوجود مليون فانتا يحاولون فضحه

كقبطية اصبحت لا اتعجب ولا استفز ولا اتعجب مما يقال من امثال هذا الشخص ولكن كم اشعر بغبطة عندما اجد من هم امثالك الذين مصممون ان يظل هذا الوطن للجميع ومصممون على محاربة الخفافيش التى ترعى فى ظلام الجهل

فشكرا لك

حـنــّا السكران said...

و هو شو عم يعمل ببلاد الكفار في السنوات الأخيرة ؟؟
و شو حكم أو فتوى انه يروح عمرو خالد أو حدا من مريديه للدراسة او العيش او العمل أو التخييم في بلاد الكفار ..ولاّ هو ما عنده فتاوي لهيك امور ..
ـ يعني اللي مش مسلم ..ممنوع يلاقي مكان يصلي فيه أو حتى يندفن فيه في بلاد المسلمين ؟ شو هالفتاوي العجيبة هيدي ..
حتى لو كان الكلام مش لعمرو خالد و الفتوى صاحبها واحد توفى من ألف سنة ..الكلام منشور على صفحة خاصة بعمرو خالد ..و المفروض انه هو القائم عليها و المسؤول عن كل كلمة فيها .. أو الظاهر عنده مفتين بالوكالة ..
ـ هالناس هيدي اللي مفروض انها بتدعي للدين و التدين .. خلّت الواحد قرّب يكفر بكل حاجة .
ـ شكرا يا فانتا على مجهودك .
تحياتي لك .

مريم said...

تحياتي لك يا فانتا و لردك الرائع على الاستاذ بحبك يا مصر ويارب يكون كل الناس بيفكروا زيك لاني قربت ايأس وعايزة اقولك ان الاستاذ عمرو خالد هوه والاستاذ مصطفى حسني كانوا سبب غير مباشر في ان اتنين من اصدقاء طفولتي سبوني وتقريبا قطعوا علاقتهم بيه لاني في نظرهم كافرة .
في الاول اتأثروا بيهم واتحجبوا طبعا دي حرية شخصية و على حد علمي ان الحجاب فرض و في كل الاحوال الموضوع ما شكلش فرق معايا لحد لما لقيت ان نظرتهم لي اتغيرت وابتدوا يتجادلوا معايا الغريب ان الاستاذ خالد كان حاضر قداس عيد القيامة اللي فات .

Fantasia said...

الاستاذ العزيز أبو أحمد

لسة شايفة التعليق دلوقتي.. أنا عارفة بقاله كتير.. ما تآخذنيش

أشكرك على النصيحة وعلى اهتمامك وحرصك على ألا استنفد طاقتي فيما لا يفيد

وأنا فعلا لا أناقش أصحاب العنعنات.. أنا أفند منطقهم في التعليق على الموضوعات التي اطرحها فقط واوضح تهافته. لكني أبدا لا ادخل في حوار الطرشان، فلا اتحاور معهم إطلاقا في ايديولوجيات

خالص تحياتي

Fantasia said...

العزيزة حالة ملل

عذرا على التأخر في الرد. اشكرك يا عزيزتي على تعليقك واتمنى ان يظل وطننا الغالي ينعم بالوحدة وألا تشوب المودة التي تجمع بين أفراده أي شائبة

عمرو خالد اكذوبة تتكشف للعامة يوما بعد يوم. على رأي المثل الشعبي، الكذب مالوش رجلين. فلا تنزعجي من قدرته على تنويم بعض الناس، لأنهم حتما سيفيقون

أنا مجرد واحدة من ملايين. يعني بالفعل فيه أكتر من مليون فانتا. الصدفة خلت صوتي يوصلك، لكن أكيد حواليكي فيه كتير زيي، يمكن ماجتلهمش الفرصة انهم يعلنوا عن موقفهم بنفس الشكل. أكيد انتي شايفة وحاسة ده بشكل عملي، ودا اللي أهم م الكلام

خالص تحياتي ومودتي

Fantasia said...

الأستاذ حنا السكران

أهلا ومرحبا بك. وعذرا على التأخر في الرد

قولي انت بقى بيعمل إيه في بلاد الكفر؟ وازاي مستحل مالهم وتبرعاتهم اللي على قلبه زي العسل؟ وراح يتعلم من علم الكفرة وياخد شهادات من عندهم. مش كدة وبس دا بيسرق أفكار برامجه من برامج الكفار كمان! يعني أنا مش عارفة العيب عليه ولا على البلاد اللي بتستهبل وفاتحاله دراعاتها على حس ان هو ده أملهم في نشر الاعتدال في العالم الاسلامي

خالص تحياتي ومودتي

Fantasia said...

العزيزة مريم

عجيب ليه؟ يا حبيبتي عمرو خالد أكيد زي ما هو واضح مش غبي. هو بيلعب في منطقة معينة.. يعني لا هو سلفي ولا يقدر يدي فرصة للسلفيين يزايدوا عليه

م الآخر دا لزوم العلاقات العامة عشان اللوك بتاعه يكتمل. من ناحية هو المتسامح المعتدل المودرن اللي مش معقد، ومن ناحية تانية أهو بيسد بق السلفيين بنشر نفس أفكارهم في شكل غير علني وكأنه مش على لسانه. يعني اللي انتقدوه عشان حضر القداس، هيدخل من اتباعهم ناس على الموقع ويشوفوا ان الراجل افكاره متفقة معاهم.. فيفسروا وجوده هناك بإنه اضطر يروح مثلا، والضرورات تبيح المحظورات.. لكن في الآخر فكره زي فكرهم. هو بارع في موضوع مسك العصايا م النص ده. وأنا دايما بأشيد بذكائه الحقيقة وأقول انه سياسي ضل طريقه إلى الدعوة الدينية

أما صديقاتك اللي تخلوا عنك فدول لا يستحقوا الزعل عليهم يا عزيزتي. احمدي ربنا انهم انسحبوا من حياتك. وأكيد هتلاقي أصدقاء جدد يستحقوا صداقتك. أحب أقولك ان اللي متدينة بجد هتكون صديقة مخلصة ليكي.. أما اللي كانت بتتصنع صداقتها فهي أكيد برضه بتتصنع التدين

خالص تحياتي

MAYODA said...

العزيزة فانتازيا
اولا انا مقدرة غضبك من الكلام الي ذكر في منتدى عمرو خالد ..لكن غضبك من عمرو خالد وثورتك عليه بهذا الشكل فهو ما لا استطيع فهمه
عندك منتدى بيدخله الاف كل يوم وانتي صاحبة المنتدى..هل هتبقي مسؤوله عن كل حد دخل كتب ؟؟متهيالي مافيش حد متفرغ لمنتدى على النت للدرجادي..وقبل متقوليلي وعامله ليه..فانا واحده من الناس استفدت من المنتدى ومناقشات الاطباء فيه..بس اكيد مش بمقدار استفادتي من عمرو خالد نفسه
يا جماعه بالنسبه للفاضله الي ردت وكان سبب غضبها من عمرو خالد ان بنات عيلتها اتحجبت ومعدوش بيسلمو على رجاله...فمش عمرو خالد هو الي اخترع دا من دماغه
ربنا ونبيه عليه الصلاة والسلام الي امروهم وامروني وامروكي بكده
لو هانغلط ونعصي ربنا واحنا معترفين بتقصيرنا وبنقول ربنا يهدينا احسن مية مرة من اننا نقول نسيب كلام ربنا كله ورا ضهرنا ونمشي ورا دماغنا
مش بقولك انا كويسه اوي للدرجه الي جايه ارد ولا انصح
بس فعلا اتدايقت من الهجوم العجيب دا على عمرو خالد لمجرد كلام لم يذكر على لسانه هو انما ذكر في موقعه على لسان احد اخر
عارفه ان حضرتك حاولتي تبلغيه ومقدرتيش
وطبعا ربنا يكرمك على صدقك واهتمامك
وعلى فكرة انا متابعاكي من زمان ومعجبة جدا بيكي وبأفكارك كلها ماعدا رايك في الحجاب وفي عمرو خالد
انما اي حاجه بعد كدا انا معاك يا ريس..
ربنا يكرمك يا فانتا ويديكي كل الي في نفسك ويهديني ويهديكي يارب